HTML

Sebő Ödön: A halálra ítélt zászlóalj

A címben említett könyvet már nem lehet sehol kapni, pedig három kiadást is megért.
A szerző már nem él, de örökösei hozzájárultak, hogy a könyv folytatásokban megjelenjen az interneten azok számára, akik most szeretnének megismerkedni vele.

Kisőrs építése a Pipáson

2007.07.03. 13:50 szerkesztő

A Pipás magaslatát a határkiszögelés és az innen induló lejtők és emelkedők központi hellyé avatták, legalábbis az én részemre, ezért elhatároztam, hogy ide vagy ennek közelébe egy kisőrsöt építek, mert a szomszéd legközelebbi őrs innen nagyon messze van. Innen a Pipásról indult lefelé a Rákóczi-várig egy hegygerincen a határ, ami a későbbiekben a fő ellenállási vonalunk lett a harcok alatt. Innen indult nagyjából észak felé egy gerinc a Hegyes-havas 1518-as háromszögelési pontig, majd innen a Tatros-patak felé patakvölgyeken haladva Gyimesbükktől északra levő Tarhavas-patakig, Bartosokpatakáig, Bálványos-patak, majd a Hidegség völgye felé. Innen a Pipástól, illetve ettől kb. 4 km-re lévő Apahavas 1330 háromszögelési ponttól indulnak a patakvölgyek le a Tatros felé, Gyimesközéplok és Gyimesfelsőlok felé a Kápolnapataka, Borospataka, Ugrapataka. Ez tehát egy olyan központi magaslat volt, ahonnan a Rákóczi-vár kb. olyan távolságra van, mint Gyimesfelsőloknál a Tatros.

Az elhatározás, hogy ide én saját magam elhatározásából, minden más segítség nélkül egy kisőrsöt építek, és működésbe helyezek, mélyen belém fészkelte magát. Nemsokára elkészítettem a tervet, és 1944 tavaszán, amikor már véglegesen a gyimesbükki határvadász őrs parancsnoka lettem, hozzá is láttam a megvalósításnak.

Az építéshez nem volt nehéz a megfelelő embereket kiválogatni, hiszen a székely emberek maguk építik meg a házaikat és mindent, ami ehhez tartozik. Fejszével, szekercével, fűrésszel és apróbb szerszámokkal felszerelkedve 15 emberrel indultam a Pipásra a munka megindítására. Az első két napot úgy szerveztem, hogy mivel nyári meleg volt, nem vonulunk haza estére, hanem látásig dolgozunk, ott alszunk tábortűz mellett, hogy gyorsabban haladjunk a munkával. Az apróbb kellékeket később hozattam fel, amikor már látszik, hogy miből mennyi kell. Például: szeg, ácskapocs, vasalás az ajtóra, ablakra stb. Egy mulit hoztunk fel két főzőládával kosaraiban, egyiket főzéshez, a másikat vízhordáshoz. A víz távolsága kb. ezer méterre volt, a Hidegkut-forrás Pipás 1276 háromszögelési pont és az Apahavas 1330-as háromszögelési pontok feleútján. A határbeszögeléstől kb. száz méterre jelöltem ki az építmény helyét a Hegyes-havas felé menő gerinc északi oldalába úgy, hogy a beszögelés tisztása, a határ Rákóczi-vár felé eső erdővágása és az apahavasi rész tűz alatt legyen tartható. Ehhez azért még az kellett, hogy kisegítő futóárkot létesítsünk támadás elhárítása esetére. Az épületet kb. 8 méter hosszúra és 4 méter szélesre terveztem, hátsó részét déli irányban az oldalba mélyítve, a kijáratot észak felé helyezve, háromfelé lőrésekkel.

A kiszámított mennyiségű fenyő kivágásával kezdődött a munka. Egyforma méretű és hosszúságú fákat jelöltem ki. A fiúk nagy örömmel és lendülettel fogtak hozzá a fadöntésnek. Olyan helyekről vágtuk a fákat, amelyek a kilövés útjában álltak, vagy zavarták a kilátást. Előfőzött babgulyást hoztunk főzőládákban, így az ebéd készítésével nem kellett időt tölteni, csak a megevésével. Délutánra már nemcsak a kellő famennyiség feküdt, hanem egy jó része már négyzetre lett lapolva. Főleg a hosszú oldalra valók voltak már kimérve és az illesztékekkel bevágva. Zengett az erdő a kopácsolástól és a munka közbeni erdélyi daloktól. A famunkát nem végzők a kijelölt alapot és a bemélyedést ásták ki. Ez úgy nézett ki, hogy az épület dél felé néző része már teljesen a föld alatt volt, míg az eleje az oldal magasságában. Az épület hátsóbb részében voltak az ágyak helyei úgy megoldva, hogy középen egy mélyebb járóhely, kétoldalt pedig ágymagasságban a föld, úgyhogy csak szénát kellett ráteríteni, és az éppen szolgálatban, járőrben nem lévők fekhelyei már készen is voltak. Estére már rendesen elfáradt mindenki, és igen jólesett a tábortüzet körülülve a délután megszedett vargányagombát botra tűzve megpirítani vacsorára. Először csak csendes beszélgetés folyt, majd jöttek a jobbnál jobb székely adomák és történetek, melyeken igen jól mulatott mindenki. Aztán mire kifogytak belőle, akkor kezdődött a nótázás, melynek savát-borsát a pikáns szövegű székely énekek adták. Már elég későre járt. Még jó darabig néztük a lobogó lángok mókásan vibráló fényeit a fenyők sötét lombjain. Később mindenki egy nagy, vastag husángot illesztett a lábához, másik végével a tűzbe, s ezt éjjeli forgásunk közben mindig beljebb rúgtuk, hogy ki ne aludjon a tűz, amelynek melegénél hol az egyik, hol a másik hideg oldalunkkal fordultunk a lángok felé.

Ennivaló-készítéssel a továbbiakban sem kellett időt tölteni, mert a reggelit és az előfőzött ebédet a napi járőr felhozta egy lóval. Inkább azzal foglalkoztam, hogy a berendezéshez és a nyílásokhoz, valamint a tetőhöz milyen anyagok szükségesek, amelyeket még aznap be kell szerezni, hogy másnap beépíthessük. A belső berendezés: egy asztal két paddal, a gerendákba vert nagyobb szegek a fegyverek felaggatására, ugyancsak szegek az egyéb felszerelések részére, majd egy melegítő és főző alkalmatosság, a tüzelőnek láda. A járófelületeken deszkapadló.

A bőséges reggeli után ismét felhangzott a munka zaja, melyet az erdő fenyői vidáman visszhangoztak. Az erdő vadjai is megmozdultak, jó néhányat láttunk keresztülvágtatni a tisztáson.

Estére összeszedtük szerszámainkat, megraktuk a mulit s vidám dalolással elindultunk hazafelé az ezeréves határt jelölő erdővágáson, majd a sűrűben, a járőrcsapáson. Arra azért kíváncsi lettem volna, hogy a román pikét parancsnoka mit jelenthetett a kapitányának felőlünk...

Erre a kisőrsre is megszerveztem a legénységet, a még hiányzó felszerelést pedig folyamatosan felszállíttattam. A hátralévő földmunkát a mindenkori legénység végezte el. A járőrkapcsolat így kiszélesedett Csügés felé, ahol már Antal Domokos főhadnagy volt az őrsparancsnok.

Szólj hozzá!

Címkék: a békés évek

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.